تور تایلند، تور بانکوک، تور پاتایا، جزایر ساحلی
تور تایلند، تور بانکوک، تور پاتایا
تور تایلند - تور بانکوک - تور پاتایا - تور پوکت - تور پی پی

تور تایلند جشن آب - مردم تایلند معتقدند آب مظهر پاکی و روشنائی است و بدبختی و نکبت را از جامعه دور می کند و لذا در آغاز سال نو باید به یکدیگر آب بپاشیم. در جشن آب پاشی ،در تمام سطح کشور، مردم اعم از پیر و جوان؛کودک و بزرگسال با شلنگ ،تلمبه، سطل و تفنگ های آب پاش یکدیگر را خیس می کنندو گاهی نیزپودری که به صورت خمیری رقیق در آورده اند را به صورت یکدیگر می مالند و مناظر جالب و شادی را خلق می کنند. جالب اینجاست که تمام مردم تایلند حتی مسئولین رده اول نیز در این جشن شرکت می‌کنند.
 

جشن آب تایلند


روز های آخر فروردین در شهر های تایلند شور و ولوله عجیبی  حکمفرماست و مردم خود را برای سال نو که  از ١٣ اوریل(٢٧ فروردین)  شروع می شود، آماده می کنند.در این روزها فروشگاه ها مملو از جمعیتی است که برای خرید سال نو آمده بودند. خرید تلمبه های پلاستیکی آب هم رونق فراوانی دارد. مردم در آغاز سال نو با این تلمبه ها بر روی هم آب می پاشند.برپایی جشن های سنتی در همه کشورها معمولا یک نماد ملی تلقی می شود و جشن آب یا سونکران مهمترین جشن ملی تایلند است که با آغاز سال نو آغاز می شود. سونکران یک واژه تائی به معنی تغییر و تحول است.

یکی از آداب این ایام پاشیدن آب بر روی یکدیگر است.مردم تایلند معتقدند آب مظهر پاکی و روشنائی است و بدبختی و نکبت را از جامعه دور می کند و لذا در آغاز سال نو باید به یکدیگر آب بپاشیم. در جشن آب پاشی ،در تمام سطح کشور، مردم  اعم از پیر و جوان؛کودک و بزرگسال با شلنگ ،تلمبه، سطل و تفنگ های آب پاش یکدیگر را خیس می کنندو گاهی نیزپودری که به صورت خمیری رقیق در آورده اند را به صورت یکدیگر می مالند و مناظر جالب و شادی را خلق می کنند. جالب اینجاست که تمام مردم تایلند حتی مسئولین رده اول نیز در این جشن شرکت می‌کنند.با آغاز سال نو اعضای خانواده دور هم جمع می شوند و نخست با ریختن آب معطر روی دست های والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها و تبادل هدیه ؛نسبت به آنها ادای احترام می کنند.بزرگتر ها نیز متقابلا برای فرزندانشان آرزوی سعادت و خوشبختی می نمایند. سونکران مثل عید نوروز، عامل پاکیزگی هم هست چرا که قبل از این جشن،مردم با خانه تکانی و نظافت اماکن عمومی و درختکاری در نظافت و تمیز کردن اماکن و منازل محیطی پاک و سالم ایجاد می کنند.

جشن آب تایلند

در تایلند مردم با الهام از تعالیم بودا، در این ایام به مواعظ مانک ها یا روحانیون بودائی توجه کرده و به آن ها هدیه می دهند.معمولا در روز ١٣ اوریل یا آغاز سال نو مردم غذا می پزند و با خود به معابد محلی برده به مانک ها می بخشند. آنها همچنین معابد خود را با پرچم و گل تزیین می کنند و با پاشیدن آب بر روی مجسمه بودا به اصطلاح روشنائی بودا را به خود منتقل می کنند. جشن آبپاشی  هر ساله صدها هزار مسافر خارجی را به تایلند جذب می کند.در این روز مناظر دیدنی و جالبی دیده می شود.برخی از افراد بشکه های آب را پشت وانت گذاشته  و با سطل بر روی عابرین آب می ریزند.برخی هم با شلنگ های بلند جلوی درب منزل ایستاده و   مردم  را خیس می کنند.بازار آب پاشی با تلمبه های پلاستیکی هم حسابی گرم می شود..جالب این است که مردم بخصوص جوانان در عین شادی و سرزندگی،از کنترل خارج نمی شوند،آن ها برای پاشیدن آب و مالیدن خمیر از خارجی ها اجازه می گیرند و برای آب پاشیدن به یکدیگر به نزاع و دعوا متوسل نمی شوند.

تایلندی‌ها برای جشن سال نو برنامه های متنوع دیگری نیز دارند. مسابقه پخت برنج یکی از این برنامه می باشد. مزارع برنج مهمی در زندگی  روستائیان بخصوص در زمینه معیشتی ایفا می کند لذا آنان مزارع برنج را مقدس می دانند ودر مناسبت های مذهبی برای رونق کشت برنج دعا می کنند. مسابقه پخت برنج نیز نه تنها یک سرگرمی بلکه مراسم تقدیس از مزارع است.در این مسابقه انواع برنج ها توسط آشپزهای سنتی هر روستا پخت و در میان مردم توزیع و در نهایت به بهترین پخت جایزه داده می شود. پرواز با کایت و فرفره بازی نیز از سرگرمی های مورد علاقه آنان  در  ایام سال نو است.تایلندی ها به دعا و نیایش برای نیاکان خویش بخصوص در آغاز سال نو بسیار معتقدند و دراین ایام درهرخانه‌ای مکانی برای انجام مراسم نیایش برای نیاکان در نظر گرفته شده است.

 در تایلند  افراد مسن از احترام زیادی برخوردارند. این امر بیشتر از این اعتقاد نشأت می‌گیرد که مرگ، بیماری، صاعقه و سایر بلایای طبیعی،نتیجه خشم خدایان است و کسی که عمر طولانی دارد مغضوب خدایان نیست،لذا چون پاک و مورد توجه ارواح و خدایان است احترام و اطاعتش واجب می‌شود. تایلندی ها می‌کوشند تا برای امان ماندن از خشم خدایان هر چه بیشتر خوبی کنند آن ها یکی از بهترین شیوه‌ها را احترام به بزرگترها و کمک به آنان می دانند.این جشن سه روز ادامه دارد اما به دلیل باز شدن ادارت و فروشگاه ها در روزهای دوم و سوم ،جشن آب پاشی در روز اول رونق بیشتری دارد.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







ارسال توسط تور تایلند